میهمانان این هفته برنامه مناظره آقایان گروسی و ندیمی نمایندگان مجلس، ابویی معاون سابق پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخوردار رئیس مجمع عالی واردات و حریری رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران هستند.
سوال نظر سنجی این هفته برنامه مناظره عبارت است از :
به نظر شما اجرای کدام یک از این دو گزینه ضروری تر است؟ 1- ساده سازی مراحل واردات 2- حذف کالاهای تقلبی و قاچاق از بازار
* ابویی: شبنم و ایران کد مانع بروز مفسده میشود
مهدی ابویی رئیس سابق پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافق اجرای طرح شبنم و ایران کد بعنوان اولین نفر پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: بنده موافق این طرح هستم و تاکید دارم که باید چنین طرحهایی برای شفاف سازی اقتصاد اجرا شود؛ همچنین باید توجه داشت اجرای این طرح ها بسترهای بروز مفسده و انحراف را به حداقل می رساند.
وی با بیان اینکه اقتصاد شفاف و خود اتکا با روش هایی مشابه شنبم و ایران کد اجرایی می شود، افزود: رسیدن به قدرت برتر اقتصادی راهی جز انظباط در فرایند اقتصادی نخواهد داشت.
معاون سابق پیشگیری و هماهنگی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد: بعد از 35 سال از انقلاب همه قبول دارند که یکی از چالشهای اصلی در حوزه اقتصاد نبود انظباط در حوزه اقتصادی است؛ در تمام این سالها شفاف سازی اقتصادی در نتیجه به دست نیامد. در یک محیط تاریک و غیر شفاف هر اتفاقی ممکن است رخ دهد.
ابویی با تأکید براینکه در مبارزه با قاچاق کالا و ارز همیشه این اصل بود که با اقدامات قهری به جایی نمی رسیم، ادامه داد: باید با راهکارهای اقتصادی به هدف رسید؛ با راهکار اقتصادی باید مشکلات حل شود.
* برخوردار: قاچاق بخاطر اقتصاد بیمار است/ موج تغییرات قوانین تجار را سرگردان کرد
محمد حسین برخوردار رئیس مجمع عالی واردات، به عنوان موافق اجرای طرح شبنم و ایران دومین نفری بود که پشت تریبون برنامه امروز مناظره رفت و سخنان خود را با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان وزارت صنعت و معدن و بازرگانی در سال 80 آغاز کرد و ادامه داد: جای مقابله با فساد قاچاق فقط مرزها نیست بلکه جنس قاچاق باید دنبال شود تا جایی که در معرض فروش قرار داده میشود، جنس قاچاق تولید داخل را تضعیف و اشتغال سالم را محدود می کند.
وی ادامه داد: شوم بودن و پلید بودن پدیده قاچاق بسیار بدیهی است و همه دولتها در جهت کنترل آن برنامهریزی میکنند و در کوتاهمدت و بلند مدت برنامههای متداومی را اجرا کنند.
برخوردار با طرح این پرسش که انگیزه گسترش قاچاق چیست؟ گفت: قاچاق در این سطح گسترده ناشی از اقتصاد بیمار است چرا که شفافیت در اقتصاد حاکم نیست. کسی که برنده است به دلیل این است که چراغ خاموش حرکت میکند.
وی با بیان اینکه موانع غیرتعرفهای فضای تجارت را برای تجار شناسنامهدار ما غبار آلود و همراه با تردید کردهاست، اظهار کرد: موج تغییرات و دستورالعملها تجار را سرگردان کرده است و در آخر به وارد کننده به چشم افراد وطنفروش و قانون دور بزن نگاه میشود که باید با قوانین بازدارنده آنها را مهار کرد.
برخوردار تاکید کرد: در یک کلام باید گفت فضای کسب وکار برای تجارت مناسب نیست و بهترینراه حل این است که بهبود فضای کسب و کار محقق شود.
رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر اینکه شبنم شاید میتوانست بعضی از کالاها را در بحث قاچاق کنترل کند گفت: پدیده اقتصادی ذاتاً اقتصادی است و با عملکرد دستوری و پلیسی و امنیتی اصلاح نمیشود. وقتی قاچاق برای یک عده منفعت دارد با یک دستور نمی توان مانع از آن شد.
برخوردار در خاتمه سخنان خود در 5 دقیقه اول تاکید کرد که پیشنهاد وارد کنندگان از ابتدای طرح شبنم اجرای طرح به صورت پایلوت بود تا نقاط ضعف آن مشخص شود.
* حریری: رشد منفی اقتصاد، تورم و بیکاری بخاطر سیاستهای مشابه شبنم بود
مجیدرضا حریری با عنوان موافق حذف طرح شبنم و ایرانکد سومین نفری بود که پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: قاچاقچی دشمن اصلی تولیدکننده و واردکننده است. اگر با طرح شبنم مخالفیم به معنای طرفداری از قاچاقچیان نیست چون در تمام رپورتاژهای شما چنین چیزی القا شد.
وی با بیان اینکه در این جا گلایهای از صداوسیما دارم، گفت: زمانی که دستور اجرای این طرح را دادند باید چنین برنامهای تهیه میشد. در آن زمان ما به عنوان مخالف در گوشه رینگ قرار داشتیم و دولت دیگری آن را اجرا کرد. حالا که دولت دیگری آمده چرا این موضوع به صداوسیما کشیده شده است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: آن زمان باید صداوسیما ما را به عنوان مردم میخواست تا مشخص میشد اجرای این طرح چه منافعی برای چه اشخاصی دارد. دوستانی که سیاستگذار، طراح و مجری طرح شبنم بودن باید در این مناظره حضور میداشتند که متاسفانه آنها را نمیبینم. کسانی سیاستگذار بودند باید امروز میآمدند و جواب پس میدادند. کسی که سیاستگذار نبوده نباید الان جواب بدهد.
رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران با بیان اینکه به جای اینکه در رابطه با شبنم حرفی بزنیم باید بر روی پکیج اقتصاد کشور صحبت کنیم، افزود: طرحی مثل طرح شبنم بلایی بود که در طی سالیان گذشته رخ داد. سیاستهایی مثل طرح شبنم باعث شد نرخ رشد اقتصاد منهای 5/8 درصد شود، این چنین سیاستهایی باعث شد کشور تورم بالای 40 درصدی را تجربه کند.
حریری ادامه داد: نرخ بیکاری 2 برابر میانگین جهانی شده است. همچنین شاخص فلاکت از سال 84 تا سال 92 به 2 برابر افزایش یافته است، فساد اداری از سال 84 تا 92 نیز 5 برابر افزایش یافته است.
وی تاکید کرد: هر یک میزی که در دولت طراحی شود و مردم پشت آن میز قرار گیرند آدمی به عنوان نماینده دولت صاحب یک امضای طلایی میشود و محیط برای فساد ایجاد میشود. حالا اگر این فردی که پشت میز قرار دارد فساد نکند محیط آماده فساد شده است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خیلی ذوق میکردم زمان زودتر بگذرد که پشت تریبون بیایم گفت: الان خیلی متاسفم که زمان تند تند میگذرد. به هر حال یک صبح جمعه مردم رای دادند و نه گفتند به 8 سال گذشته اقتصادی کشور. حالا سیاستگذاران کنونی این آزادی را ندارند که مخالفت کنند با اهداف اقتصادی گذشته و آن را رد کنند.
* گروسی: "شبنم" بیکاری را 2 برابر کرد
حسین گروسی به عنوان یکی از موافقان حذف ایران کد و شبنم چهارمین نفری بود که به پشت تریبون رفت و با اشاره به اینکه هر قانون باید با وضع خود اهداف مناسبی را در نظر داشته باشد، اظهار داشت: هدف از اجرای قانون ایران کد و شبنم ممانعت از ورود کالاهای قاچاق و بیکیفیت به کشور بود که در همین راستا در سال 86 توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای ذیربط ابلاغ شد.
وی اضافه کرد: در پی تصویب این قانون باید حجم ورود کالاهای قاچاق به کشور کاهش پیدا میکرد اما شرایط حاضر جامعه نشان از آن دارد که نه تنها ورود کالاهای قاچاق به کشور کم نشده است بلکه هر ساله حجم بیکاری و در راستای آن رشد اقتصادی کشور نیز با درصدهای نامناسبی مواجه شده است.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این مطلب که باید در این مقطع از خود بپرسیم چرا ایران کد نتوانست از ورود کالاهای قاچاق به کشور ممانعت کند؟ گفت: اگر بنده هماکنون موافق حذف ایران کد و شبنم هستم آسیبهای این موضوع را دیده و یادآوریهای لازم را به دستگاههای مختلف اعلام نمودهام. بنابراین با مطالعات انجام شده ما به این نتیجه رسیدیم که در هیچ کجای دنیا طرحی مشابه طرح شبنم و ایران کد اجرایی نشده بلکه امروز در بیش از 190 کشور طرح" hs" اجرا میشود.
گروسی اضافه کرد: شرایط این روزهای بازار نشان از آن دارد که نصب بیمنطق طرح شبنم و ایران کد بر روی کالاها بدون نگاه مطالعاتی صورت گرفته است. به عنوان نمونه در کالایی همانند کالاهای صنعتی وقتی برچسب ایران کد آنها را مورد بررسی قرار میدهیم در دریافت پاسخ با کالایی همانند مواد غذایی روبرو میشویم که این امر نشان میدهد ابزارهای کنترلی در طرح شبنم و ایران کد پیش بینی نشده است و توانسته در طول 4 سال اجرا به نتایج مناسب دست پیدا کند.
وی افزایش دو برابری نرخ بیکاری در طول این سالها را یکی از آسیبهای اجرا شدن طرح شبنم دانست و گفت: کشور از لحاظ منابع و وضعیت استراتژیکی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد نباید با بکارگیری ابزارهای نامناسب هر ساله رشد منفی اقتصاد را تجربه کنیم بلکه باید با تدوین سیاستگذاریهای مناسب مسیر تحقق رشد اقتصادی کشور را فراهم نماییم.
گروسی اضافه کرد: صدور اظهارنامههای مختلف در طرح شبنم باعث شده تا گمرک و وارد کنندگان کالا با روند پیچیدهای روبرو و اعتراضهایی داشته باشند البته این نکته را باید متذکر شوم که هنوز با اجرایی شدن 4 سال از این طرح حجم کالاهای قاچاقی به کشور کاهش نیافته است.
* ندیمی: در 40 کشور دنیا شبنم اجرا شد/ شبنم با دستور یک وزیر حذف نمی شود
ایرج ندیمی به عنوان پنجمین سخنران و موافق اجرای طرح شبنم اظهار اشت: اگر بر روی مبانی با یکدیگر به توافق برسیم قضاوت به عدل نزدیک تر خواهد بود، همه ما موافق تولید و به دنبال این هستیم که کشور در جهت حرکت به رتبههای بالا در شاخصهای اقتصادی هستیم ولی سه مسئله به یکدیگر به توانفق برسیم.
وی با بیان اینکه بدون پایش و رصد نمی توان در بازار نظارت کرد، گفت: کشوری که تولید دارد ناچار است دروازه های ورودی خود را رصد کند زیرا علاوه بر اصالتی که به کالا داده می شود برای دولت و مردم نیز درآمد زایی دارد. اینکه می گویند طرح هزینه دارد باید بگویم خیر این طرح هزینه ای برای دولت نداشته و بخشی از هزینه را که مردم میدهند نیز بسیار اندک است که ارزش دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: اینکه گفته می شود اجرای این طرح در دنیا پیشینه ندارد نیز باید بگویم در 40 کشور چنین طرحی تعریف شده است و همچنین اینکه همه مشکلات اقتصادی را ناشی از چنین سیاستهایی میبینند منطقی نیست، درست است که بخشی از ناکامی ها معلول چنین سیاستهایی است ولی باید دید وزنی از این ناکامیها به این سیاستها مربوط می شود.
ندیمی با بیان اینکه شبنم شبکه ای است که به دنبال بازرسی و نظارت است و رصد بازار از انسان به الکترونیک تغییر کرد، تصریح کرد: این را قبول داریم که در مرحلهای از اجرای این طرح به دلیل عدم هماهنگی بین مجریان و صنوف بخشی از کدها در بازار توزیع شد ولی اینکه بخواهد کدها جعل شود درست نیست.
وی با تأکید بر اینکه هر طرح و یا پدیدهای، محاسن و معایبی دارد ولی مهم این است که ببینیم وزن محاسن بیشتر است یا معایب، گفت: اگر مخالف طرح شبنم هستند باید توضیح دهند که از 100 واحد بیش از 50 یا 60 واحد اثر منفی داشته تا اینکه بخواهد مثبت باشد.
ندیمی در پایان 5 دقیقه نخست مناظره خاطر نشان کرد: حذف طرح با دستور یک وزیر ممکن نیست و باید مراحل کاری برای حذف آن گذرانده شود زیرا مصوباتی در قانون دارد که با یک دستور قابل حذف نیست. عدلهای که برای حذف ذکر میشود منطقی نستی ولی اینکه ایراداتی نیز در این طرح وجود ارد قابل پذیرش است ولی نمی توان اصالتی که به کالا داده میشود را نمی توان نادیده گرفت.
* برخوردار: 200 میلیون بارکد را فروختند/ حریری: مجمع واردات از جمله افرادی بود که بارکد فروخت
بعد از آنکه هر کدام از میهمانان حاضر در برنامه مناظره به بیان نقطه نظرات خود درباره شنبم و ایران کد پرداختند نوبت به مناظره آزاد رسید و در این مرحله هرکدام از حضار نظرات خود را مطرح می کنند.
در همین ارتباط محمد حسین برخوردار در بیان اجرای طرح شبنم گفت: ما در اجرا خوب پیش رفتیم اما در سطح عرضه اشتباه زیادی کردیم.200میلیون بارکد ایجاد شد و همین امر موجب فساد شد . کالایی که فروش نرفته بود به فرد دیگری فروخته بودند.
حریری در واکنش به صحبتهای برخوردار گفت: مجمع عالی واردات از جمله کسانی بود که میفروختند.
رئیس مجمع عالی واردات خطاب به حریری ادامه داد: شما متوجه نیستید، مرحله یک ثبت سفارش بود و دیگری در سطح عرضه بود. آنهایی که در سطح عرضه خرید هبودند برای آنکه به کالاهای خود الصاق کنند آنجا این اتفاق افتاد در سطح واردات رویه داشت و طبق رویه و برگ سبز و ثبت و سفارش انجام میشد.
وی ادامه داد: وقتی کالا وارد گمرک میشد، چون ممکن بود مشکل داشته باشد فعال سازی میشد و نماینده به آنجا میرفت و الصاق میشد اما زمانی که در سطح عرضه گفتند کسانی که ندارند
حریری حرف برخوردار را قطع کرد و گفت: اینحرفها قرار بود در رویا محقق شود.
رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران در همین ارتباط تصریح کرد: من به عنوان نماینده اتاق بازرگانی دراینجا اظهار نظر می کنم و آقای برخوردار به عنوان نماینده مجمع واردات صحبت میکند. مجمع عالی واردات مجمعی است که بر خلاف قانون بهبود فضای کسب و کار خارج از اتاق وزارت بازرگانی سابق به ثبت رسید.باید نظر سایرین در ایجاد این مجمع گرفته میشد.
* ابویی: هرگاه خواستیم با فساد مبارزه کنیم عدهای مانع شدند/ حریری: شناسنامه مغازهها اصلاح شود
مهدی ابویی رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه این مناظره بار دیگر به وضعیت اقتصاد کشور بعد از انقلاب اشاره کرد و اینطور وارد بحث داغ حریری و برخوردار شد و توضیح داد که هر زمان طرحی آمد که میخواست انضباط را در اقتصاد حاکم کند و مانع از فساد شود و پاکسازی در فرآیند اقتصادی ایجاد کند عدهای مانع از آن شدند و مقاومت کردند.
ابویی تاکید کرد: هرگز اجازه ندادند طرحهایی که اقتصاد را شفاف میکند اجرا شود. همچنین مانع از این شدند که حساب وکتاب شفاف و آمار و ارقام شفاف شود.
معاون سابق پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر اینکه این ستاد پیشنهاد اجرای شبنم و ایران کد را داده بود، گفت: در سا ل89 و 90 که نزدیک بود بحران اقتصادی ایجاد شود این طرح بیان شد و همه معتقد بودند اگر در این مقطع قاچاق را کنترل نکنیم اقتصاد از بین میرود.
وی تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که در این دو سال ارائه کردیم این بود که باید قاچاق را مهار و ممیزی برای گردش کالای خارجی ایجاد کنیم تا صنفی که کالا را از واردکننده میگیرد متوجه باشد که کالا تقلبی است یا خیر. این روال البته برای واردکننده و شبکه توزیع و خریدار نیز مورد توجه بود تا در جریان روند ورود کالا باشند.
به گفته ابویی، در سال 82 قانون نظام صنفی که مصوب شد تاکید بسیاری بر مبارزه با قاچاق کالا داشت اما اصلا ًنتوانستیم این بخش از قانون را هم اجرا کنیم.
حریری در همین ارتباط به اظهارات ابویی واکنش نشان داد و گفت:10سال است که سیستم دستگاه کارتخوان فروشگاهی باید اجرا شود ولی هنوز در فروشگاهها اجرا نمیشود.
ابویی در توضیح تاکید کرد: بعد از 35سال هنوز متوجه نمی شویم این کالایی که خارجی است تا کنون چه میزان در کشور وارد شده است. چقدر به صورت قانونی بوده است.
حریری مجددا واکنش نشان داد و گفت: بهتر است شناسنامه مغازهها اصلاح شود.
* ندیمی: بعضی از وزرای قبلی فکر میکنند حکومت عوض شده اما باید بگوییم دولت عوض شده است
در همین ارتباط ایرج ندیمی وارد بحث شد و بیان کرد: قانون نظام صنفی در مجلس ششم نوشته شده است و در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده و مبارزه با قاچاق کالا تدوین شده است.هیچ کس با شناسنامه دار بودن کالای وارداتی مخالف نیست و هر کس علاقه مند این است که بداند از کجا آمده و مشخصات آن چیست.
وی ادامه داد: اصل را وقتی قبول کردیم در ادامه هر فردی یک پیشنهادی دارد. بعضی از وزرای قبلی فکر میکنند حکومت عوض شده است اما باید بگوییم دولت عوض شده است.
حریری در واکنش به سخنان برخوردار گفت: شما میگویید دولت میخواهد یک کاری را انجام دهد چرا مردم شلوغبازی در میآورند؟
برخوردار در واکنش به سخنان حریری گفت: این موضوع برای کسانی مهم است که منافع ملی برای آنها اهمیتی ندارد و سیاهبازی میکنند.
حریری خطاب به ابویی توضیح داد: کار من منطق است، دولت میگوید این طرح را نمیخواهم. وزیر نیز میگوید این را نمیخواهم حالا شما به نمایندگی از چه کسی میگویید که این طرح باید باشد؟ من جای ملت میتوانم حرف بزنم ولی جای دولت نمیتوانم صحبت کنم.
ندیمی در واکنش به سخنان حریری گفت: دولت متعلق به آحاد مردم است چه آنهایی که رای دادهاند و چه آنهایی که رای ندادهاند دولت متعلق به همه آنهاست. از این بحث (مناظره) قصد تنویر افکارعمومی، تحرک مسئولان و بهبود تصمیمگیری تصمیمگیران را داریم. اخیرا در قانون تشدید مبارزه با فساد ذکر شبنم را کردهایم. در قانون بودجه 92 نیز این مسئله آمده است.
گروسی نیز در ادامه مناظره گفت: باید با کار کارشناسی نظر بدهیم و بایستی در رابطه با شبنم و ایران کد به صورت کارشناسی نظر دهیم. البته سوال برنامه مناظره نیز باید شفافتر مطرح میشد و سادهسازی واردات از طریق مبادی قانونی مطرح میشد.
* گروسی: قاچاق 20 میلیارد دلار با وجود شنبم و ایران کد/ جلوی سیل را نمی توان با بیل گرفت
وی با اشاره به اینکه با وجود ایران کد و شبنم در حال حاضر سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور میشود گفت: طرح شبنم باید به سیستم HS جهانی متصل میشد. این در حالیست که در زمان اجرای این طرح به صورت جزیرهای عمل شده است. در حال حاضر از سیستم HS جهانی در WTO استفاده میشود و دیر یا زود نیز ما جزو WTO خواهیم شد.
گروسی ادامه داد: نظراتی که اینجاست از لحاظ بحثهای حاشیهای نظیر تغییر دولت است در هر دولتی رشد اقتصادی داشتهایم اما رشد منفی 7 درصد اقتصاد را در هیچ دولتی نداشتهایم. برای موضوع طرح شبنم باید مثالی بزنم. جلوی سیل را با بیل نمیتوان گرفت در حال حاضر جلوی فعالیت دهها اسکله و بارانداز که از طریق آنها کالای قاچاق وارد کشور میشود را نمیگیریم بنابراین باید برای این مسئله فکری شود و به اصطلاح یک سیلبند بزنیم پس از آن میتوانیم به صورت محدود جلوی سیل را با بیل بگیریم.
* حریری: اگر شبنم جواب میداد قاچاق کالا 4 برابر نمیشد/ گروسی: شبنم بخشنامه دولت بود نه قانون
وی تاکید کرد: شبنم بخشنامه دولت بوده و قانون نبوده است و بخشنامه با قانون متفاوت است. ایران کد را دولت بخشنامه کرد و این بخشنامه در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است متاسفانه شبنم طرحی بود که بروکراسی و فساد را در کشور بیشتر کرد و نتیجهای جز این در بر نداشت.
حریری با اشاره به اینکه کجای دنیا از ژرمن کد، چاینا کد و ... استفاده میکنند گفت: در سال 84 قاچاق کالا در ایران ماکزیمم 5 میلیارد دلار بود این در حالیست که در پایان دولت دهم این رقم به 20 میلیارد دلار افزایش یافت اگر این طرحها (شبنم و ایران کد) جلوی قاچاق را میگرفت میزان کالای قاچاق 4 برابر نمیشد.
ندیمی در واکنش به سخنان حریری گفت: من گفتم در 40 کشور طرحی مانند شبنم مطالعه شده است.
حریری در واکنش به سخنان ندیمی اضافه کرد: احتمالا در کشورهایی مانند کنیا و بورکینافاسو چنین طرحهایی مطالعه شده است.
ندیمی در پاسخ تصریح کرد: خیر، در کشورهای اروپایی و به خصوص اروپای غربی چنین طرحهایی اجرا شده است. در بحث همانندسازی بر اساس قانون اساسی استفاده از علوم و فنون سایر کشورها آمده است اما آقایان میگویند مجبوریم عین شرایط آنها (سایر کشورها) را پیاده کنیم.
حریری در واکنش به سخنان ندیمی افزود: خواهش میکنم آدرس قانونی شبنم را بدهید.
ندیمی اظهار کرد: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و کانادا چنین طرحهایی را اجرا کردهاند.
حریری در همین ارتباط گفت: اطلاعات شما غلط است.
در ادامه این مناظره گروسی با اشاره به اینکه به جز چند کشور آفریقایی 190 کشور در حال حاضر عضو HS هستند گفت: ایران کد باید در تعریف با سیستم HS عملیاتی میشد نه اینکه ایرانکد و شبنم به صورت جزیرهای عمل میکردند.
ندیمی در همین ارتباط اضافه کرد: طرح ایران کد و شبنم در پروژههای ردیابی دام و غذا در کشورهایی اروپایی اجرا شده است.
مجری برنامه در ادامه صحبتهای گروسی پرسشی را با این عنوان "در حال حاضر طرح شبنم قانونی است یا خیر؟" را از مهمانان پرسید.
ندیمی در پاسخ به این پرسش گفت: شبنم قانون نیست و در قانون برنامه چهارم فقط ایران کد در نظر گرفته شده است.
ابویی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در قانون برنامه اول و دوم طرح رهگیری و شناسنامه کردن کالاها اعم از تولید داخل و کالاهای وارداتی منظور و در نهایت در سال 92 به تصویب رسیده است، اظهار داشت: هدف از تصویب این قانون این بود که یک میمر برای کالاهای وارداتی و تولید داخل به وجود آید.
حریری گفت: کسی مخالف شناسنامهدار کردن کالاها نیست.
ابویی ادامه داد: میخواستیم در قالب اجرایی شدن این طرح میزان کالاهای وارداتی به کشور از مراجع قانونی را بررسی و آمار دقیقی از قاچاق کالاها داشته باشیم تا در ادارهآنها بتوانیم سیاستگذاریها و برنامهریزیها را برای حمایت از تولید داخل و ممانعت از ورود کالاهای قاچاق انجام دهیم.
حریری گفت: این یعنی وظیفه حاکمیتی. برای حمایت از برندها این کار انجام می شود اما شما از این ابزار استفاده حاکمیت یکردید.
ابویی اضافه کرد: هدف از اجرای قانون ایران کد و شبنم این بود تا رهگیری کالاها از مبدا تا مقصد به صورت مناسبی انجام گیرد. البته این نکته را هم باید متذکر شد که آقای گروسی معتقد است ما نتوانستهایم با سیستم اچاف هماهنگی لازم را به وجوئد بیاوریم در حالی که اچاف نظام تعرفه است و گروههای کالایی را شامل می پشود ما در ایران کد و شبنم به دنبال شناسنامهدار کردن کالاها بودیم.
وی تصریح کرد: طرح کد رهگیری که از وزارت صنعت و معدن آمده و شبنم را معرفی کرده است به این معنا نیست که ما از سیستم کدینگ بینالمللی فاصله گرفتیم بلکه هدف ما شناسنامهدار کردن کالاهاست.
حریری گفت: یعنی ما با ایرانکد نمیتوانیم به این اهداف برسیم؟
ابویی پاسخ داد: بله.
ندیمی در ادامه صحبتهای ابویی با بیان این مطلب که یک ماده و 4 تبصره به رهگیری و برچسب کالاها اختصاص دارد، عدم درج ایران کد و شبنم در قانون را تکذیب نمود.
حریری در همین ارتباط گفت: چیزی که آقای ابویی الان از آن صحبت میکنند هنوز به شکل قانون درنیامده است.
ابویی اضافه کرد: قانون اجرای ایران کد و شبنم در مراحل نهایی قرار دارد اما ابهاماتی در رابطه با مجازات در آن مطرح بود که باید بگویم با کارهای کارشناسی این امر نیز برطرف شده است.
وی با اشاره به اینکه بعدا ایرانکد و شبنم با یکدیگر ترکیب خواهند شد افزود: در قانون پیشبینی نمودیم با ترکیب ایران کد و شبنم به سیستم اچاف بینالمللی نزدیک شویم.
حریری گفت: هنوز این قانون اجرا نشده است.
ابویی اضافه کرد: مرکز پژوهشهای مجلس این قانون را بررسی و پیشنهادات خود را مطرح نموده است. آقای حریری بروید و مطالعات مرکز پژوهشهای مجلس را مطالعه کنید. آنان طی شش ماه این موضوع را بررسی و نتایج آن را به تمام مسئولان اعلام نمودند. البته باید بگویم مرکز پژوهشهای مجلس اشکالاتی را نیز در این طرح وارد دانسته است اما در نهایت اجرایی شدن آن را یکی از الزامات عنوان کرده است.
* حریری: با آقای ابویی صحبت میکنم یا سردار ابویی؟
حریری تصری کرد: تکلیف بنده را روشن کنید. من با آقای ابویی صحبت میکنم یا با سردار ابویی. ایشان (اقای ابویی) طی این مناظره به بنده تکلیف میکنند در حالی که نباید چنین امری صورت گیرد.
ابویی گفت: در دنیا ایران کد و شبنم به اشکال دیگری اجرا میشود حتی در مقطعی ایتالیاییها به ایران آمدند و حاضر شدند تجربیات خود را در اجرای سیستمهای شناسنامهدار کردن کالاها در اختیار ما نیز قرار دهند.
حریری توضیح داد: جای تعجب دارد یعنی ایتالیاییها به ایران آمدند و حاضر شدند دستاوردهای خود را در اختیار ما قرار دهند!
ابویی اضافه کرد: اگر بخواهیم مشکل قاچاق را حل کنیم باید تمام تلاش خود را برشناسنامهدار کردن کالاها انجام دهیم.
برخوردار در ادامه صحبتهای میهمانان این مناظره تلویزیونی با اشاره به اینکه دولت هم اکنون به سمت یکسان سازی نرخ ارز حرکت میکند افزود: در این شرایط تولید کننده را نمیتوان با دیوار تعرفه به مبارزه با قاچاق مواجه کرد. تولید کنندگان در شرایط فعلی نمیتوانند در کنار عدم حمایتهای دولت به فعالیتهای خود ادامه و محصولات با کیفیت را به بازار ارائه کنند. ما برای بهبود فضای کسب و کار فقط نباید به فکر دیوار تعرفه برای مبارزه با قاچاق باشیم بلکه باید بسترهای دیگری را نیز برای حمایت از تولید و مقابله با قاچاق کالا به کار گیریم.
گروسی نیز در ادامه صحبتهای رئیس مجمع واردات با بیان این مطلب که در اینجا باید به استناد قوانین به صورت شفاف با یکدیگر صحبت کنیم اظهار داشت: کشور در شرایط فعلی رتبه 142 را در سهولت فضای کسب و کار در دنیا در اختیار دارد که این امر در شان کشور نبوده و ما باید تمام تلاش خود را برای کاهش این رتبه انجام دهیم.
وی با بیان این مطلب که ما میتوانیم محور تجارت دنیا در منطقه باشیم، گفت: تمام این مباحث خوب است اما باید بگویم آقای ابویی قوانینی که شما از آن سخن می گوید هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است در حال حاضر کشور امکان ایجاد شغل برای 150 میلیون نفر رادارد اما باید بپرسیم که چرا نتوانسته برای 75 میلیون نفر شغل مناسبی ایجاد کند.
* ابویی: آدمها تغییر میکنند نه سیاستها / حریری: ستاد قبلی پشتیبان شنبم بود
حریری در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه اگر عدم تاثیر شبنم بر کاهش قاچاق کالا درست باشد، چرا ستاد مبارزه با قاچاق که متولی این امر هست، همواره از این طرح حمایت کرده است، اظهار داشت: اینکه میگویید پشتیبانی ستاد را دارد باید بگویم پشتیبانی ستاد قبلی را داشته زیرا ستاد مبازره با قاچاق فعلی با این طرح مخالف است. البته بد نیست اشارهای به مناظرهای داشته باشیم در آنجا مفصل درباره شنبم بحث کردیم.
وی با بیان اینکه هیچکس وارد بحث اجرا نشد زیرا این طرح بسیار بد اجرا شد گفت: اینکه چه راه حلی برای مبارزه با قاچاق در سطح توزیع وجود دارد باید بگویم شناسنامه دار کردن توزیع و نصب صندوقهای مکانیزه از سال 82 در قانون ذکر شده ولی اجرا نشد نمی دانم چرا مجلس هیچ پیگیری نسبت به اجرا این قانونانجام نمیدهد.
ابویی در ادامه در واکنش به صحبت حریری مبنی بر اینکه ستاد مبارزه با قاچاق فعلی با اجرای شبنم مخالف است، گفت: آدم ها تغییر میکنند ولی سیاستهای تغییر نمی کنند و دولت اقای روحانی نیز به شدت به دنبال شفاف سازی و جمع کردن قاچاق است و بر همین اساس ستاد مبازره با قاچاق و دولت هر دو به دنبال این هستند که فسادهای موجود را کاهش و از آن جلوگیری کنند.
حریری گفت: تا کنون ستاد فعلی با مدیریت جدید دولت یازدهم نطری نسبت به موافقت در اجرای طرح شبنم ارائه نکرده است.
برخوردار در ادامه این مناظره در مورد اینکه چرا مسئولان به جای هزینه و زمان در اجرای طرح شبنم به دنبال حمایت از وارد کنندگان نیستند، گفت: مقام معظم رهبری به مسئولان فرمان داده و دست آنها را در این زمینه باز گذاشته شده ولی باید تأکید کنم که فضای کسب و کار در کشور بسیار مخدوش است و دلیل آن نیز این است که دولت بسیار بزرگ است.
وی با بیان اینکه با درآمد های نفتی که داریم نمی توانیم حقوق کارمندان و بازنشستگان را پرداخت کنیم، تصریح کرد: این شرایط باعث می شود امضا های طلایی اجرا شود. بنده در سال جاری 900 میلیون تومان برای تمدید کارت بازرگانی پرداخت کردهام بنابراین اگر برای وارد کنندگان نیز خط سبزی در نظر گرفته شود قطعا می توانیم قاچاق را کنترل کنیم.
گروسی در واکنش به اینکه چرا مجلس نسبت به اجرای قانون دستگاههای مکانیزه posدر فروشگاهها نظارت نمی کند،گفت: بای بگویم، مجلس در برنامه پنجم این صندوقهای پوز را برای فروشگاهها تصویب کرد ولی به دلیل اینکه زیر ساخت آن که دولت الکترونیک است وجود نداشت در اجرا با مشکل روبه رو شد ولی مجلس به صورت جدی پیگیر این موضوع است.
* ندیمی: قاچاق بخاطر تعرفهها نیست/ یک وزیر تمام دولت نیست
ندیمی در پاسخ به سوال یکی از فروشندگان تلفن همراه مبنی بر اینکه چرا تعرفه به نحوی در نظر گرفته نمیشود که صرفه قاچاق کاهش پیدا کند و کالای قاچاق با نرخی کمتر از کالای قانونی وارد کشور نشود، اظهار داشت: نرخ 4 درصد برای تعرفه نرخ مناسبی است ولی علت اصلی قاچاق تعرفه نیست و دولت میتواند بر اساس همین تعرفه 4 درصد به نوعی مدیریت کند که این موضوع حل شود.
وی با تأکید بر اینکه دولت، وزیر نیست و پیشنهاد لغو نمیتواند توسط یک وزیر انجام شود مگر اینکه مسئولیت و یا اختیارات آن را داشته باشد، گفت: ما حدود 100 میلیون دلار واردات داشتیم که حدود 20 درصد آن کالاهای مصرفی بوده است.
ابویی در پاسخ به این پرسش که چرا مانع فروش برچسبهای شبنم نشدید؟ بیان کرد: ما طرح را با حمایت مردم، تجار و اصناف اجرا کردیم، ولی این طرح یک طرح عظیم ملی بود و در ابتدا این موضوع و فروش کدها رخ داد ولی پس از آن سریع جلوی این کار را گرفتیم.
برخوردار در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه لغو طرح شبنم به نفع چه کسانی است؟ گفت: این کار به نفع قاچاقچی است و معتقدم باید این طرح بر روی کالاهای قاچاق پذیر اجرا شود.
* حریری: باید امضاهای طلایی را بر داریم/ ندیمی: دولت پیشنهاد رسمی خود را درباره شبنم به مجلس بدهد
حریری در پاسخ به این سوال که شما به ساده سازی واردات اعتقاد دارید، دولت باید چه اقدامی برای جلوگیری از این همه واردات غیر قانونی انجام دهد؟ تصریح کرد: ساده سازی واردات به معنی رها کردن نیست بلکه یعنی همین میز هایی که امضا های طلایی را ایجاد کرده باید برداریم. بنابراین اگر همین صندوقهای مکانیزه را در فروشگاهها اجرا کنیم هیچ فردی نمی تواند کالای قاچاق و غیر قانونی را با فاکتور رسمی بفروشد.
گروسی نیز در ادامه در مورد این موضوع که اگر تئوری طرح شبنم مشکل دارد چرا وزارت بهداشت همچنان آن را اجرا میکند، اظهار داشت: در جاهایی که بخواهد این طرح در فراوانی زیادی اجرا شود مشکلاتی وجود دارد و برخی کشور ها در مورد چند کالای خاص این طرح را اجرا کردهاند و نمی توان این کشور ها را با کشور خودمان مقایسه کنیم زیرا آنها در مورد چند کالای خاص اجرا کردهاند ولی ما فراوانی کالاهایمان در اجرا زیاد است.
وی با بیان اینکه این طرح با طرح جهانی اچ اس همخوانی نداشته و مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، تصریح کرد: وزارت صنعت نمی تواند ایران کد را حذف کند زیرا در قانون برنامه ینجم مصوبه دارد و اگر این لغو ادامه داشته باید مجلس حتما وارد خواهد شد.
ندیمی در پایان گفت: اگر بخواهد مصوبهای که در برنامه پنجم آمده لغو شود باید مجلس با دو سوم آرا آن را تصویب کند و باید این را بگویم که ما معتقدیم اگر دولت نظر و پیشنهادی در این زمینه دارد آن را به مجلس ارائه کند تا در مورد آن تصمیم گیری کند در غیر این صورت ما مخالف تصمیمات لحظهای هستیم و نباید تصمیمی بگیریم که منجر به ورود کالای غیر مجاز شود.
بعد از اتمام مناظره آزاد نوبت به مناظره دو نفره رسید و طبق رأی حضار مهدی ابویی و مجیدرضا حریری برای ماراتن نهایی شبنم و ایران کد انتخاب شدند. در پایان مناظره هم در نظر سنجی دو نفره بینندگان نظرات حریری را به ابویی ترجیح دادند.
* ابویی: ستاد قاچاق مرجع اساسی تعیین میزان قاچاق نیست
ابویی رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این مناظره دو نفره با اشاره به اینکه به هر حال در حوزه اقتصاد و فرآیندهای آن با آسیبها و چالشهای اساسی روبهرو هستیم، اظهار داشت: قطعا باید با کار کارشناسی طرحهای اقتصادی در کشور اجرایی شود چرا که بدون مطالعه نمیتوان به نتایج مناسبی در طرحهای اقتصادی دست پیدا کرد.
وی با تاکید بر اینکه در طرح ایران کد و شبنم بحث کاهش قاچاق کالا یکی از اولویتهای اساسی برای برنامهریزان این طرح به شمار میآمد، افزود: باید در چارچوب این طرحها در اقتصاد کشور میزان واردات و حجم کالاهای قاچاق در کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.
رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این مطلب که تاکنون برآوردهای قابل اطمینانی در خصوص میزان کالاهای قاچاق در کشور وجود ندارد، افزود: در مقاطعی حجم کالاهای قاچاق 4 میلیارد و بعد از آن 6 میلیارد و در سال 83 به صورت حدسی 10 میلیارد دلار عنوان شده است.
وی اضافه کرد: ستاد قاچاق کالا مرجع اساسی برای اعلام ارقام 4 میلیارد و یا 6 میلیارد نبود بلکه این آمار طی کار کارشناسی اقتصاددانان مطرح شده است.
ابویی گفت: سال 87 ستاد مبارزه با قاچاق کالا براساس طرحی میدانی که البته مبانی علمی سنجیده و منطقی نداشت اقدام به بررسی میزان کالاهای قاچاق به کشور نمود. البته تاکید میکنم مبنای علمی در برآورد میدانی ستاد قاچاق کالا وجود نداشت. به نحوی که بازرسان با حضور در بخشی از مبادی ورودی کالاها با مشاهده چند ماشین و ارزیابی رفت و آمد ماشینها درصد تقریبی از ورود کالاهای قاچاق به کشور را عنوان میکردند.
رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: براساس برآوردهای انجام شده در سال 88 حدود 19میلیارد صادرات و 10 میلیارد دلار واردات را اعلام شده است.
حریری در واکنش به صحبتهای ابویی مبنی بر اینکه در حال حاضر هیچ مبنای علمی برای تعیین میزان کالاهای قاچاق به کشور وجود ندارد از آقای ابویی پرسید شما 30 سال است که میگویید ما با قاچاق مبارزه میکنیم آیا در این 30 سال نتوانستید در رابطه با میزان کالاهای قاچاق کشور به آمار رسمی برسید؟
ابویی در پاسخ گفت: در سال 87 یک برآورد از سوی سازمان مبارزه با قاچاق انجام شد اما میخواهم بگویم این برآوردها را نمیتوان به صورت قطعی بیان کرد آنها به حقیقت نزدیک هستند یا فاصله دارند.
وی با اعلام این مطلب که بنده از جزئیات ریز طرح ایران کد و شبنم خبر دارم، گفت: ما در سال 82 به این نتیجه رسیدیم که باید یک راهکار برای سطح عرضه کالاهای قاچاق در کشور به کار گیریم تا این کالاها احساس ناامنی در کشور داشته باشند به همین منظور شناسنامهدار کردن این کالاها یکی از این ابزارها به شمار آمد.
ابوی اضافه کرد: تدوین چنین برنامه و طرحی به دلیل سنگینی وقت زیادی از ما گرفت .البته با تمام صنوف و اتحادیهها نیز جلساتی را برگزار و از صحبتهای آنان نیز استفاده کردیم. بنده در اینجا در مقام رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز صحبت میکنم میخواهم از اقداماتی در آن مقطع انجام داده بودیم دفاع کنم.
وی تصریح کرد: در راستای این اقدامات در قانون برنامه سوم و چهارم وزارت بازرگانی به عنوان مجری این طرح انتخاب شد اما باید این بخش طرح پیادهسازی این اهداف را انجام میداد تا کالاهای قاچاق از کالاهای غیرقاچاق امکان شناسایی داشته باشند.
* شبنم چطور شبنم شد؟!
رئیس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه با تبادل نظر و رایزنیها در نهایت اسم شبنم برای این طرح انتخاب شد تصریح کرد: وزارت بهداشت در سال 87طرحی تحت عنوان اصالت سلامت را نیز پایهریزی کرد تا به واسطه آن بتواند مانع ورود کالاهای قاچاق دارویی به کشور شود. البته باید بگویم این طرح نیز با اشکالاتی همراه بود که طی جلسات متعدد این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت.
ابویی با اشاره به اینکه در نهایت پس از تبادلات وزارت بازرگانی در نهایت اقدام به اجرای طرح شبنم نمودیم، اظهار داشت: درصدد بودیم در راستای اجرای طرح شبنم و ترکیب آن با ایران کد بتوانیم به سیستم اچاف بینالمللی نزدیک شویم.
وی جعل و تقلب در اقتصاد تمام دنیا را امری طبیعی دانست و گفت : در برخی موارد ما با جعل و تقلب روبه رو هستیم که باید راهکار مناسبی را برای جلوگیری آن انجام دهیم.
ابویی ضمن تاکید بر اینکه اجرای طرح شبنم با همکاری تمام وارد کنندگان، صنوف و انواع اتحادیهها و حتی روسای مجامع صنفی اجرایی شده است، اظهار داشت: در روندبرنامه این طرح از نظرات تمام اتحادیه ها استفاده کردیم . حتی تولید کنندگان با درخواستهای متعدد کد رهگیری را ابزاری برای جعل دانسته و متقاضی دریافت آن بودند.
وی اضافه کرد: براساس ارزیابیهای صورت گرفته تمام استانها و بویژه وزارت صنعت، معدن به کاهش متوسط 30 درصدی قاچاق با اجرایی شدن این طرح تاکید داشتند، گفت: با تمام صحبتهایی که در این مناظره مطرح شد باید این نکته را متذکر شویم که طرح شبنم و ایران کد در کنار محسنات خود با اشکالاتی همراه است که باید مسئولان توجه ویژهای برای رفع اشکالات انجام دهند.
پس از بیان اظهار نظر دو میهمان مناظره مجری برنامه با طرح این پرسش که در نهایت پیشنهاد شما به وزارت صنعت معدن و دولت جهت اجرایی شدن این طرح چیست؟
ابویی در پاسخ گفت: طرح ایران کد و شبنم برای رهگیری و شناسنامهدار کردن کالاهای تولید داخل و وارداتی نقش موثری را ایفا کرد. اما باید بگویم جهت اجرای صحیح آن باید شفافسازیهای مناسبی نیز انجام گیرد. تا به واسطه آن بتوانیم مانع ورود کالاهای قاچاق قه کشور شویم.
وی در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: شبنم یا کد رهگیری کالاها باید اجرا شود تا به واسطه آن بتوانیم مانع ورود کالای قاچاق به کشور شویم.
* حریری: مخالفان شبنم به روزنامه ها پول میدهند که علیه شبنم مقاله بنویسند
حریری با انتقاد از اینکه رپورتاژ اولیه برنامه مناظره القای این است که تمام کسانی که با طرح شبنم مخالفند با اقتصاد ایران مخالفند، گفت: اینگونه نیست. بلکه ما در اتاق بازرگانی به دنبال این هستیم که اقتصاد شفاف محقق شود.
وی ادامه داد: در اقتصاد شفاف است که میتوانیم وارد فضای رقابت شویم و رقبای ما کسانی هستند که تمام مردم آنها را میبینند و در اقتصاد غیر شفاف با رقبایی روبرو هستیم که غیر رویت هستند و همان افراد به اقتصاد ضربه وارد میکنند.
حریری بیان کرد: این ابزار در سال 1994 در ژاپن به منظور حمایت از برندها طراحی شد و برای اینکه هر برند نشان تجاری خود را که روانه بازار میکند حمایت کند از این ابزار بهره برد و قرار شد در این طرح اطلاعات خود را بر روی آن ثبت کند .
وی تاکید کرد: برای آن بنگاه با توجه به اینکه میخواست برند خود را نشان دهد و بداند کالایش در کدام بازار به فروش میرود این طرح مناسب بود و چون میتوانسنت نظرات مصرف کننده خود را دریافت کند بسیار مناسب بود.
حریری ادامه داد: ما این ابزار بنگاهی را در ایران آوردیم. کسانی که این طرح را آوردند جوانان خوشفکر بودند اما اقتصاد دان نبودند و از بازار اقتصادی شناختی نداشتند. به مرکز پژوهش های مجلس رفتند و آنجا این طرح رد شد و گفتند که این ابزار برای بنگاهداری است.
وی بیان کرد: پس از آن طرح را به وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آوردند که موفق شدند شما را قانع کنند.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تاکید کرد: حرف من این است که این فضایی که امروز بابت لغو طرح شبنم و ایران کد ایجاد شده است چرا در همان ابتدا که می خواستند طرح را اجرا کنند انجام نشد؟
وی بیان کرد: چرا روزی که قرار است این طرح اجرا شود این فرض وجود ندارد که این طرح در رسانه و با حضور مجامع اختصاصی تجارت و ذینفعان برای مردم توضیح و در صورتی که سیقل داده شد انجام شود.
حریری افزود: چرا اکنون که قرار است این طرح به دستور وزیر و به درخواست بخش خصوصی و به موجب ماده 76 قانون برنامه که قرار است مقررات دست و پا گیر را لغو کنیم این کار انجام شود.
وی با بیان اینکه ماده 76 قانون برنامه آدرس قانونی لغو طرح شبنم است گفت: اکنون که مجریان طرح و طراحان که همان جوانان بودند در صورتی که هیچ سمت قانونی ندارند در رسانهها مصاحبه میکنند و درباره طرح لغو شبنم صحبت می کنند و حتی به روزنامهها رپورتاژ آگهی داده و پول دادهاند که علیه طرح شبنم مقاله نوشته شود.
حریری با اشاره به اینکه این روزها رسانهها با درج مقالاتی علیه طرح شبنم کار میکنند تاکید کرد: اگر برای کسی نفع شخصی ندارد چرا عده ای پول میدهند علیه این طرح مقاله نوشته شود.
وی بیان کرد: من برگزیده مردم هستم، شان ما دو تا متفاوت است. ولی هر جا فردی اعتراضی نسبت به این طرح میکرد به آنها می گفتند 35 تومان حق هر کد برای شما و دیگر اعتراضی وجود نداشت. شما میگوید ما طرح شناسه یکتای کالا را و بارکد دو بعدی را برای شناسایی کالای قاچاق و غیر قاچاق باشد.
حریری افزود: شما به جای کار کارشناسی کار ناکارشناسی ارائه کردید.آیا شما درباره دولت کنیا هم تعصب دارید؟! همچنین چیزی وجود خارجی ندارد که در کشورهای دیگر با یک کد استعلام خارجی بگیرند.
رئیس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه من آمریکا رفتهام اظهار داشت: شما باید مشخص کنید منظور شما از کد کدام کد است؟ در کشورهایی که میگویید دو نوع کد وجود دارد. در گمرک Hcاست در سطح بازار jc1 است.
وی بیان کرد: اگر کد دیگری دارید نام ببرید. در کشورهای دنیا روشی که در کشور ما وجود دارد اجرا نمیشود. در تمام دنیا سازمانهای مردم نهاد وجود دارد که از مصرف کننده حمایت می کند.
حریری عنوان کرد: اگر در مغازهای بروند و مشاهده کنند که کالایی قاچاق است بلایی به سر فروشنده می آورند که خدا میداند. ما تنها کشوری هستیم که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان یک نهاد است و منافع دو نفر را در نظر دارد و آن هم دولت است.
وی ادامه داد: تا زمانی که سازمان مردم نهاد برای حمایت از حقوق مصرف کننده نداشته باشیم این رویه ادامه دارد.این ابزار برای این کار مناسب نیست. در توجیه این طرح این بود که کالای قاچاق در سطح عرضه جمعآوری شود. مردم تنها به دنبال این هستند که این کالا قاچاق است یا خیر.
حریری با بیان اینکه شبنم شبکه نظارتی مردمی است افزود: این ابزار برای این کار مناسب نیست باید صندوق پوز راه اندازی شود.
منبع: تسنیم